statuten 2024

Lands of the Setting Sun coöperatie

Naam en vestigingsplaats 

Artikel 1 

  1. De coöperatie draagt de naam: Medicijnvrouwen van Lands of the Setting Sun Coöperatie U.A..
    De handelsnaam bedraagt: LotSS 
  1. Zij is gevestigd te gemeente Berg en Dal. 


Doel 

Artikel 2 

  1. De coöperatie heeft als doel het verzorgen van trainingen en events van spirituele en levensbeschouwelijke aard, om een vervullend samenleven te creëren in de wereld. De trainingen en events koopt de coöperatie in bij de leden op basis van een ledenovereenkomst 
  2. De coöperatie kan producten en diensten ook bij anderen inkopen dan de leden. Dit mag echter niet in zodanige mate, dat de inkoop bij leden van ondergeschikte betekenis is. 

Lidmaatschap 

Artikel 3 

  1. De coöperatie kent leden A en B. Het lidmaatschap is persoonlijk en kan niet worden overgedragen of door erfopvolging worden verkregen. In geval van een rechtspersoon zal deze zo veel mogelijk door dezelfde natuurlijke persoon binnen de coöperatie vertegenwoordigd worden. 
  2. Leden zijn zij die zich schriftelijk als lid bij het bestuur hebben aangemeld en door de algemene ledenvergadering als lid zijn toegelaten. Het bestuur bevestigt dit schriftelijk. Een besluit tot aanname van een nieuw lid B vereist een meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen in de algemene ledenvergadering. Bij een lid A is daarnaast instemming van alle andere leden A vereist. 
  3. Het lidmaatschap eindigt:
    – door opzegging door het lid;
    – door opzegging door de coöperatie;
    – door ontzetting;
    – in geval van een natuurlijke persoon: door de dood van het lid;
    – in geval van een rechtspersoon: door ontbinding. 
  1. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan op elk moment schriftelijk aan het bestuur. Het bestuur bevestigt de ontvangst hiervan schriftelijk. 
  2. Opzegging van het lidmaatschap namens de coöperatie kan op elk moment door het bestuur worden gedaan: 
    a wanneer een lid ondanks verschillende schriftelijke aanmaningen gedurende langer dan drie maanden niet (volledig) zijn financiële verplichtingen aan de coöperatie is nagekomen;
    b wanneer redelijkerwijs van de coöperatie niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren;
    c in geval van een rechtspersoon: indien de overheersende zeggenschap over de rechtspersoon aan een derde wordt overgedragen;
    d wanneer het lid gedurende één jaar geen nieuwe overeenkomst voor de levering van producten of diensten met de coöperatie is aangegaan. De opzegging geschiedt steeds schriftelijk met opgave van de redenen. 
  1. Het bestuur van de coöperatie kan een lid alleen uit het lidmaatschap ontzetten wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de coöperatie handelt of wanneer het lid de coöperatie op onredelijke wijze benadeelt. Het bestuur zal het lid dan zo snel mogelijk informeren over het besluit, onder opgave van de redenen. Het lid kan vervolgens binnen één maand in beroep gaan bij de algemene ledenvergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. 
  1. De coöperatie houdt een ledenregister bij dat in elk geval de naam, het adres, de woonplaats of vestigingsplaats, emailadres en telefoonnummer van de leden bevat, en de datum waarop het lidmaatschap is begonnen. De coöperatie is gerechtigd om naar haar leden en certificaathouders per post, email en telefoon te communiceren.
 

Algemene ledenvergaderingen 

Artikel 4 

  1. Aan de algemene ledenvergadering komen in de coöperatie alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan andere organen zijn opgedragen. 
  2. Algemene ledenvergaderingen worden ten minste eenmaal per jaar gehouden of op verzoek van het bestuur. 
  3. Het bestuur roept de algemene ledenvergadering bij elkaar door een schriftelijke of elektronische oproep aan de leden. 
  4. De oproep wordt ten minste zeven dagen voor de vergadering verstuurd en bij de oproep worden de te behandelen onderwerpen en de locatie van de vergadering vermeld. 
  5. Op schriftelijk verzoek van ten minste één/tiende gedeelte van de stemgerechtigde leden is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering, te houden binnen vier weken na indiening van het verzoek. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf de algemene ledenvergadering bijeenroepen. De verzoekers kunnen dan ook anderen dan bestuursleden belasten met de leiding van de vergadering en het opstellen van de notulen.

Artikel 5 

  1. Alle leden hebben toegang tot de algemene ledenvergadering. Het bestuur kan besluiten om ook anderen uit te nodigen 
  2. Met uitzondering van een geschorst lid heeft ieder lid B één stem in de algemene ledenvergadering. Met uitzondering van een geschorst lid heeft ieder lid A in de algemene ledenvergadering zoveel stemmen als het aantal leden B plus één, dit gedeeld door het aantal leden A, afgerond op een geheel getal naar boven en met een minimum van één stem. 
  3. Ieder stemgerechtigd lid kan een andere stemgerechtigde schriftelijk of elektronisch machtigen tot het uitbrengen van zijn stem. Een stemgerechtigde kan voor ten hoogste twee personen als gemachtigde optreden. 
  4. De algemene ledenvergaderingen worden voorgezeten door een bestuurslid. Zijn geen bestuursleden aanwezig, dan voorziet de vergadering zelf in het voorzitterschap. De voorzitter bepaalt de wijze waarop de stemmingen in de algemene ledenvergadering worden gehouden. 
  5. Alle besluiten waaromtrent bij de wet of bij deze statuten geen grotere meerderheid is voorgeschreven, worden genomen bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Indien bij verkiezing tussen personen door niemand een meerderheid is verkregen wordt herstemd tussen de twee personen, die het grootste aantal stemmen kregen. Als beide personen dan evenveel stemmen krijgen, wordt tussen hen geloot. 
  1. Een lid mag stemmen door middel van een elektronisch communicatiemiddel, mits het lid dit twee dagen voorafgaand aan de vergadering bij het bestuur heeft aangevraagd, via het elektronisch communicatiemiddel kan worden geïdentificeerd, volledig de vergadering kan volgen en hieraan deel kan nemen en zijn stem kan uitbrengen. 
  2. Van de algemene ledenvergadering worden notulen bijgehouden door een door de voorzitter aangewezen persoon. Deze notulen worden in dezelfde of in de eerstvolgende algemene ledenvergadering vastgesteld en als blijk daarvan door de voorzitter en de notulist van die vergadering ondertekend. 
  3. Een unaniem besluit van alle stemgerechtigde leden, ook al zijn zij niet in vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene ledenvergadering.

Bestuur 

Artikel 6 

  1. Het bestuur wordt door de algemene ledenvergadering benoemd. Ook niet-leden kunnen als bestuurder benoemd worden. 
  2. De algemene ledenvergadering stelt het aantal bestuursleden vast. Het bestuur kan ook uit één persoon bestaan. Een meerkoppig bestuur beslist zelf over de taakverdeling. 
  3. Bestuursleden worden benoemd voor onbepaalde tijd. Bestuursleden kunnen te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden ontslagen of zelf hun bestuurslidmaatschap opzeggen. Daarnaast eindigt het bestuurslidmaatschap bij leden wanneer het lidmaatschap eindigt. 
  4. Indien een bestuurder tijdelijk zijn werkzaamheden niet kan uitoefenen (belet) nemen de andere bestuurders zijn taken waar. Indien er geen andere bestuurders zijn, neemt het lid met de vroegste geboortedatum of oprichtingsdatum de bestuurstaken waar. 
  5. Het bestuur blijft bevoegd ook indien er vacatures in het bestuur zijn (ontstentenis). Indien er geen bestuursleden meer zijn, is elk van de leden bevoegd een algemene ledenvergadering uit te roepen om een nieuw bestuur te benoemen, met inachtneming van de artikelen 4 en 5. 
  6. Op de vergaderingen en de besluitvorming van het bestuur zijn de artikelen 4 en 5 zoveel mogelijk van toepassing. 
  7. In het geval dat er slechts één bestuurder is of dat alle bestuurders een overeenkomst mee ondertekenen, wordt verondersteld dat aan de acties van het bestuur een bestuursbesluit ten grondslag ligt. 
  8. Bij de uitoefening van hun taak richten de bestuurders zich op het belang van de coöperatie. Een bestuurder neemt niet deel aan beraadslagingen of besluitvorming indien deze een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat hiermee tegenstrijdig is. Als hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen, dan wordt het besluit voorgelegd aan de algemene ledenvergadering.

Vertegenwoordiging 

Artikel 7 

  1. Het bestuur vertegenwoordigt de coöperatie. De vertegenwoordigingsbevoegdheid komt mede toe aan iedere bestuurder. 
  2. Het bestuur is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven voor zover deze door de algemene ledenvergadering in de door haar vastgestelde begroting zijn vastgelegd. Daarnaast is het bestuur bevoegd tot het aangaan van verplichtingen waarvoor een of meer individuele leden zich garant hebben gesteld, mits geregeld in de in artikel 2 lid 1 genoemde ledenovereenkomst. De ledenvergadering kan te allen tijde nadere toestemming verlenen. 
  1. In alle gevallen waarin de coöperatie een tegenstrijdig belang heeft met één of meer bestuurders kan de algemene ledenvergadering één of meer personen aanwijzen om de coöperatie te vertegenwoordigen.

Contributies en Ledenrekening 

Artikel 8 

  1. De algemene ledenvergadering kan besluiten om in haar boeken voor ieder lid een ledenrekening aan te houden. 
  1. Voorwaarde voor het aangaan van de deelname aan de ledenrekening is het doen van een storting in het kapitaal van de coöperatie, dat op de ledenrekening van het desbetreffende lid zal worden bijgeschreven. De algemene ledenvergadering kan een minimum bedrag voor deze storting vaststellen, alsmede vaststellen tot welk bedrag nieuwe stortingen worden aanvaard. De algemene ledenvergadering kan tevens vaststellen dat een  percentage van de storting als entreegeld betaald moet worden ten behoeve van de zittende leden. 
  1. Indien het lid zijn lidmaatschap overdraagt aan een ander, of als het lidmaatschap door erfopvolging over gaat, gaat het tegoed over aan deze ander of aan de erfopvolger of erfopvolgers gezamenlijk. 
  1. Alvorens zijn lidmaatschap over te kunnen dragen aan een derde die geen lid is van de coöperatie, dient het lid zijn tegoed gedurende twee weken aan te bieden aan de andere leden van de coöperatie, tegen exact dezelfde condities als waaronder de overdracht aan de derde tot stand zou komen. Indien één van de andere leden het tegoed tegen deze condities over wil nemen, prevaleert dit op de overeenkomst met de derde. Het lidmaatschap eindigt dan direct na overdracht van het tegoed op de ledenrekening. 
  1. Indien het lid zijn lidmaatschap opzegt, blijft het tegoed onder beheer van de coöperatie tot het moment dat de coöperatie wordt ontbonden of totdat een besluit wordt genomen zoals genoemd in lid 7 van dit artikel. 
  1. Indien de coöperatie het lidmaatschap beëindigt, wordt het tegoed in maximaal 5 jaar, in gelijke jaartermijnen, uitgekeerd aan het lid. 
  1. De algemene ledenvergadering kan enkel met instemming van alle leden besluiten om het tegoed op de ledenrekening van een of meer van de leden geheel of gedeeltelijk terug te betalen. 
  1. De algemene ledenvergadering kan een contributie vaststellen die ieder lid jaarlijks moet betalen. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld uiterlijk één maand voor aanvang van het nieuwe boekjaar waarop de contributie betrekking heeft, of daarna enkel met instemming van alle leden. Als de algemene ledenvergadering hierover geen besluit neemt, blijft de oude contributie gehandhaafd. 
  2. Wanneer het lidmaatschap in de loop van het jaar start, wordt de contributie berekend naar rato van het aantal volle kalendermaanden van het lidmaatschap in dat jaar. 
  3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van het boekjaar eindigt, blijft de contributie voor het gehele jaar door het lid verschuldigd, tenzij het bestuur anders beslist. 
  4. Behalve wat er in de statuten is bepaald kan de coöperatie door een besluit geen verdere verplichtingen stellen aan de leden om financieel of in natura bij te dragen. Wel kan de coöperatie eisen stellen aan de wijze waarop activiteiten in coöperatieverband moeten worden uitgevoerd.

Jaarrekening en winst 

Artikel 9 

  1. Het boekjaar van de coöperatie is gelijk aan het kalenderjaar. 
  2. Jaarlijks binnen zes maanden na afloop van het boekjaar, behoudens verlenging van deze termijn door de algemene ledenvergadering met ten hoogste vier maanden, maakt het bestuur een jaarrekening op en verstuurt deze aan de leden. Ook maakt het bestuur een bestuursverslag. 
  3. Het bestuur zorgt dat het bestuursverslag en de opgemaakte jaarrekening met onderliggende stukken, vanaf de oproep voor de algemene ledenvergadering tot aan de vergadering, voor alle leden in te zien is op het vestigingsadres van de coöperatie. 
  4. De opgemaakte jaarrekening wordt ondertekend door de bestuursleden; ontbreekt de ondertekening van een of meer van hen, dan wordt dat onder opgaaf van reden vermeld. 
  5. De jaarrekening wordt vastgesteld tijdens een algemene ledenvergadering die het bestuur uiterlijk een maand na het opmaken van de jaarrekening laat plaatsvinden. Door vaststelling van de jaarrekening wordt niet automatisch decharge verleend aan het bestuur, hiervoor is een apart besluit nodig van de algemene ledenvergadering. 
  6. Iedere verplichting van leden of oud-leden om in een tekort van de coöperatie bij te dragen, is uitgesloten. Vanwege deze uitgesloten aansprakelijkheid zal de coöperatie steeds haar volledige naam gebruiken (inclusief de letters U.A.), behalve waar het gaat om reclame-uitingen.

Artikel 10 

  1. De coöperatie mag winst onder haar leden verdelen. 
  2. De algemene ledenvergadering bepaalt voor welk deel de winst wordt uitgekeerd aan de leden, of toegevoegd aan het vermogen van de coöperatie. 
  3. De mate waarin een (oud-)lid in de uit te keren winst deelt, is evenredig met het bedrag dat de coöperatie gedurende het lidmaatschap in het boekjaar aan producten of diensten bij het lid heeft ingekocht. 

Statutenwijziging 

Artikel 11 

  1. De algemene ledenvergadering kan de statuten van de coöperatie alleen wijzigen, als dit bij de oproep van de vergadering al is geagendeerd. 
  2. De woordelijke tekst van de wijziging wordt ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden verstuurd en ter inzage gelegd op het vestigingsadres van de coöperatie. 
  3. Voor een statutenwijziging is een meerderheid nodig van ten minste drie/vierde van het aantal uitgebrachte stemmen. Voor wijzigingen van artikel 2 is daarnaast instemming van Anne Roosen van Leeuwen vereist. 
  4. De statutenwijziging treedt pas in werking nadat daarvan een notariële akte is opgemaakt. Ieder van de bestuursleden is bevoegd om deze akte van statutenwijziging te tekenen. 
  5. De bepalingen in lid 1 en 2 zijn niet van toepassing, indien in de algemene ledenvergadering alle stemgerechtigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot statutenwijziging unaniem wordt genomen. 
  6. De bestuursleden zijn verplicht een authentiek afschrift van de akte van statutenwijziging en een volledige doorlopende tekst van de statuten, zoals deze na de wijziging luiden, te verstrekken aan het handelsregister. 

Ontbinding en vereffening 

Artikel 12 

  1. De bepalingen in artikel 11 leden 1, 2, 3 en 5 zijn ook van toepassing op een besluit van de algemene ledenvergadering tot ontbinding van de coöperatie. 
  1. De algemene ledenvergadering stelt bij haar in het vorige lid bedoelde besluit de bestemming vast voor het batig saldo, en wel zoveel mogelijk in overeenstemming met het doel van de coöperatie. Het bestuur regelt de vereffening. 
  2. Ook het opzeggen, overlijden of bij een rechtspersoon het ontbinden van het laatste overgebleven lid leidt tot ontbinding van de coöperatie. (De vereffenaar van) het laatst overgebleven lid zal dan de vereffening regelen. 
  3. De boeken en bescheiden van de ontbonden coöperatie moeten worden bewaard gedurende zeven jaren na afloop van de vereffening. Bewaarder is degene die door de vereffenaars als zodanig is aangewezen. 


Reglementen 

Artikel 13 

  1. De algemene ledenvergadering kan een of meer reglementen vaststellen en wijzigen, waarin onderwerpen worden geregeld waarin door deze statuten niet of niet volledig wordt voorzien. 
  2. Een reglement mag geen bepalingen bevatten die strijdig zijn met de wet of met deze statuten. 
  3. Op besluiten tot vaststelling en tot wijziging van een reglement zijn de bepalingen van artikel 11 lid 1, 2 en 5 van gelijke toepassing. 

Ledenoverzicht

  1. Leden (bestuur en oprichters)
  • Petra Schuitmaker-Heijnen, wonende te Groesbeek, NL
  • Stefanie Vatta, wonende te Tilburg, NL
  • Anne van Leeuwen, wonende te ., PO

Slotverklaring 

Tenslotte verklaarde de comparante: 

Als lid A van de coöperatie treden toe de genoemde oprichters. Als eerste bestuursleden worden benoemd, genoemde oprichters. Deze ledenovereenkomst is gebaseerd op de door de Belastingdienst op 2 februari 2023 onder nummer 9052023653910 beoordeelde ledenovereenkomst. Deze statuten zijn herzien en vastgesteld per ledenvergadering in januari 2024.